Wyświetlacz parametrów Speeduino w zegarach Mazda MX-5

Testuje właśnie wyświetlacz parametrów ze Speeduino przeznaczony do montażu w zegarach MX-5. To jest coś czego brakowało!

Myśli o takim produkcie miałem już dość długo ale jakoś nie miałem czasu ani pomysłu jak się do tego zabrać. Jak widać nie było to konieczne. Okazało się że hryder produkuje takie (i inne!) wyświetlacze, wtedy jeszcze współpracujące tylko z Ecumaster EMU. Zacząłem lobbować (xD) o obsługę Speeduino – trochę to trwało ale jak widać udało się!

Instalacja jest bardzo prosta. Demontujemy istniejący “wskaźnik ciśnienia oleju” (będący tak naprawdę oryginalną formą lampki niskiego ciśnienia oleju) z zegarów auta, na jego miejsce instalujemy wyświetlacz, łączymy gotowymi wiązkami z modułem sterującym, modułem enkodera do sterowania oraz ze Speeduino i gotowe.

Najnowsze wersje moich Speeduino mają przygotowane złącze do wyświetlacza. Wystarczy więc tam wpiąć wtyczkę 🙂 Do starszych wersji złącze można dolutować, jest to proste. Instrukcja w przygotowaniu

Po podłączeniu oraz uruchomieniu w TunerStudio obsługi wyświetlacza poprzez serial3 mamy od razu odczyt większości parametrów:

  • podciśnienie/doładowanie
  • AFR
  • temperatura chłodziwa ECT
  • temperatura w dolocie IAT
  • napięcie w instalacji BATT
  • oraz kilka rzadziej potrzebnych, ale bywa że użytecznych, parametrów jak: ciśnienie BARO, położenie pedału gazu TPS, sterowanie zaworem wolnych obrotów IDLE, kąt wałka ssącego VVT, korekta paliwa EGO

Jeśli któryś z parametrów przekroczy dopuszczalną wartość zmienia się kolor tła by zwrócić uwagę. Np. dla temperatury chłodziwa niska wartość to tło niebieskie, wysoka żółte, bardzo wysoka czerwone. Super!

Na ekranie wyświetlacza widać w jednej chwili 5 parametrów:

  • na górze MAP czyli vacuum/boost
  • na środku 3 parametry przełączane. Domyślnie ECT BATT IAT, do wybory są zestawy: 2 – Oil P, Oil T, ECT (useful on track), 3 Idle TPS BARO 4 – VSS VVT EGO
  • na dole AFR

Zestawy 3 środkowych parametrów przełącza się naciśnięciem gałki enkodera. 1->2->3->4->1 ….

obrót gałki reguluje podświetlenie. Jest 18 poziomów podświetlenia, 9 nocnych i 9 dziennych

cały czas jest aktywny shift-light. Przekroczenie 6500 rpm daje zwracający uwagę efekt czerwonej migającej obwódki. Super!!!

By mieć dodatkowo wskazania ciśnienia i temperatury oleju oraz ostrzeżenia z nimi związane należy do Speeduino podłączyć dodatkowo czujniki. Najbardziej eleganckim rozwiązaniem jest Bosch PST-F1: czujnik 2w1 ciśnienia i temperatury. Jest on jednak dość drogi. Można użyć tylko typowego termistora (z zestawów Defi/Autogauge) do pomiaru temperatury oleju a jako czujnik ciśnienia wykorzystać istniejący w aucie oryginalny progowy wyłącznik. Moje Speeduino od pierwszej edycji maja na pokładzie 2 wejścia na analogowe czujniki – idealnie! Tak więc jeśli już masz moje Speeduino, nawet jedno z pierwszych – nie musisz wymieniać go na nowszy model, co najwyżej wykonać drobne adaptacje.

Finalnie mamy praktycznie wszystkie potrzebne parametry, ze zwracającymi uwagę ostrzeżeniami, w jednym miejscu. Estetycznie wyglądające i wizualnie spójne z autem. Nie wymagające wielu przeróbek ani zabierania przestrzeni w aucie czy ograniczenia funkcjonalności (wyświetlacze zabierające nawiewy to jest coś czego nie lubię!). Do tego za bardzo atrakcyjną cenę (no, jeszcze nie ustalona, ale są przecieki 😉 ) niższą niż kilka typowych zegarów typu AutoGauge czy Defi

Będą dostępne wersje do NA NB NBfl, różniące się kolorystyką, logiem – tak by jak najlepiej pasować do istniejących zegarów

Za dobre by było prawdziwe? Może. Ale to się dzieje naprawdę. Cierpliwości – gotowy produkt wkrótce trafi na półki sklepu i do Waszych dyliżansów 🙂

obserwujcie profile hryder https://www.facebook.com/profile.php?id=61556902978533

oraz moj AlexEngineering https://www.facebook.com/profile.php?id=100085299104537

Zostaw komentarz