Tuning ECU w Mazdzie MX-5 NC może być realizowany przy użyciu różnych narzędzi. Wśród najpopularniejszych znajdują się EcuTek i RomDrop. W poniższym artykule porównuję te dwa rozwiązania, aby pomóc w wyborze odpowiedniego systemu.
1. Koszty i dostępność
- EcuTek
To płatne oprogramowanie wymagające zakupu licencji przypisanej do konkretnego ECU. Istotnym ograniczeniem jest fakt, że zmiana loginu w ECU powoduje blokadę dostępu do oprogramowania. - RomDrop
RomDrop to darmowe rozwiązanie stworzone przez użytkownika Speeps (forum Miata.net). Nie wymaga żadnych dodatkowych opłat ani licencji i nie stosuje blokad w ECU.
2. Uniwersalność
- EcuTek
Obsługuje wiele różnych modeli aut, co czyni go uniwersalnym narzędziem tuningowym. - RomDrop
Oprogramowanie dedykowane wyłącznie Mazdzie MX-5 NC. Bazuje na oryginalnym oprogramowaniu Mazdy, dzięki czemu zachowuje wiele fabrycznych procedur. Ponieważ w fabrycznym oprogramowaniu jest więcej map niż w EcuTeku sam proces tuningu jest nieco trudniejszy dla początkujących
3. Opcje dla użytkownika
- EcuTek
Pozwala na korzystanie z czterech banków nastaw, co daje spore możliwości dopasowania do różnych warunków jazdy. - RomDrop
Oferuje dwa zestawy map (zapłonu, paliwa oraz zmiennej fazy rozrządu), które można przełączać mędzy 0% a 100% co określony skok (od co 1% do co 100%). To proste, ale praktyczne rozwiązanie. Można mieć np. 2 mapy (0% to np. paliwo 95, 100% to 98) albo 2 z “opcją pośrodku” (0% paliwo 95 do codziennej jazdy, 100% agresywne wystrojenie na paliwie 98 albo 100 do krótkich sprintów, 50% pośrednia nastawa dla paliwa 98/100 ze zwiększonym marginesem bezpieczeństwa, przydatna podczas długiego obciążenia silnika np. na torze)
w obu przypadkach sterowanie opcjami odbywa się za pomocą przycisków tempomatu. Oryginalna funkcjonalność tempomatu jest oczywiście zachowana
4. Obsługa FlexFuel/E85
- EcuTek
Obsługa FlexFuel przez EcuTek wymaga potwierdzenia (stan na listopad 2024). - RomDrop
Obsługuje FlexFuel/E85 przy użyciu czujnika Zeitronix. Dzięki temu możliwe jest automatyczne dostosowanie dawkowana paliwa i wyprzedzenia zapłonu w zależności od zawartości etanolu w paliwie.
5. Sterowanie doładowaniem
- EcuTek
Umożliwia sterowanie doładowaniem poprzez wykorzystanie wyjścia zaworu EVAP, co jest dużym udogodnieniem dla użytkowników aut doładowanych. - RomDrop
Nie obsługuje sterowania doładowaniem. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie zewnętrznego kontrolera, np. LDPerformance, DET3. Natomiast samo sterowanie doładowanym silnikiem (paliwo, zapłon etc) jest w pełni obsługiwane przez RomDrop’a
6. Funkcje dodatkowe
- EcuTek
w pakiecie RaceRom posiada funkcje takie jak revmatch/auto blip, które usprawniają sportową jazdę. - RomDrop
Na ten moment (stan na listopad 2024) brak wsparcia dla funkcji revmatch/auto blip.
zarówno EcuTek jak RomDrop posiadają natomiast funkcje kontroli startu (launch control) oraz zmiany biegów z gazem w podłodze (flat-shift)
Podsumowanie
Funkcja | EcuTek | RomDrop |
---|---|---|
Koszt | Płatny, licencja przypisana do ECU | Darmowy |
Uniwersalność | Różne auta | Tylko MX-5 NC |
Liczba map | 4 banki | 2 zestawy, przełączane w % |
FlexFuel | Do potwierdzenia | Tak, z czujnikiem Zeitronix |
Obsługa doładowania | tak | tak |
Sterowanie doładowaniem | Tak, wykorzystując wyjście EVAP | Nie, konieczny zewnętrzny kontroler (stan na listopad 2024) |
Revmatch/Auto Blip | Tak | Nie (stan na listopad 2024) |
a na koniec … pamiętajcie że użyte narzędzie to tylko narzędzie. Ważne jest jak się nim posługujemy. Temat na kolejny artykuł 🙂