Porównanie platform do tuningu ECU Mazda MX-5 NC: EcuTek vs. RomDrop

Tuning ECU w Mazdzie MX-5 NC może być realizowany przy użyciu różnych narzędzi. Wśród najpopularniejszych znajdują się EcuTek i RomDrop. W poniższym artykule porównuję te dwa rozwiązania, aby pomóc w wyborze odpowiedniego systemu.


1. Koszty i dostępność

  • EcuTek
    To płatne oprogramowanie wymagające zakupu licencji przypisanej do konkretnego ECU. Istotnym ograniczeniem jest fakt, że zmiana loginu w ECU powoduje blokadę dostępu do oprogramowania.
  • RomDrop
    RomDrop to darmowe rozwiązanie stworzone przez użytkownika Speeps (forum Miata.net). Nie wymaga żadnych dodatkowych opłat ani licencji i nie stosuje blokad w ECU.

2. Uniwersalność

  • EcuTek
    Obsługuje wiele różnych modeli aut, co czyni go uniwersalnym narzędziem tuningowym.
  • RomDrop
    Oprogramowanie dedykowane wyłącznie Mazdzie MX-5 NC. Bazuje na oryginalnym oprogramowaniu Mazdy, dzięki czemu zachowuje wiele fabrycznych procedur. Ponieważ w fabrycznym oprogramowaniu jest więcej map niż w EcuTeku sam proces tuningu jest nieco trudniejszy dla początkujących

3. Opcje dla użytkownika

  • EcuTek
    Pozwala na korzystanie z czterech banków nastaw, co daje spore możliwości dopasowania do różnych warunków jazdy.
  • RomDrop
    Oferuje dwa zestawy map (zapłonu, paliwa oraz zmiennej fazy rozrządu), które można przełączać mędzy 0% a 100% co określony skok (od co 1% do co 100%). To proste, ale praktyczne rozwiązanie. Można mieć np. 2 mapy (0% to np. paliwo 95, 100% to 98) albo 2 z “opcją pośrodku” (0% paliwo 95 do codziennej jazdy, 100% agresywne wystrojenie na paliwie 98 albo 100 do krótkich sprintów, 50% pośrednia nastawa dla paliwa 98/100 ze zwiększonym marginesem bezpieczeństwa, przydatna podczas długiego obciążenia silnika np. na torze)

w obu przypadkach sterowanie opcjami odbywa się za pomocą przycisków tempomatu. Oryginalna funkcjonalność tempomatu jest oczywiście zachowana


4. Obsługa FlexFuel/E85

  • EcuTek
    Obsługa FlexFuel przez EcuTek wymaga potwierdzenia (stan na listopad 2024).
  • RomDrop
    Obsługuje FlexFuel/E85 przy użyciu czujnika Zeitronix. Dzięki temu możliwe jest automatyczne dostosowanie dawkowana paliwa i wyprzedzenia zapłonu w zależności od zawartości etanolu w paliwie.

5. Sterowanie doładowaniem

  • EcuTek
    Umożliwia sterowanie doładowaniem poprzez wykorzystanie wyjścia zaworu EVAP, co jest dużym udogodnieniem dla użytkowników aut doładowanych.
  • RomDrop
    Nie obsługuje sterowania doładowaniem. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie zewnętrznego kontrolera, np. LDPerformance, DET3. Natomiast samo sterowanie doładowanym silnikiem (paliwo, zapłon etc) jest w pełni obsługiwane przez RomDrop’a

6. Funkcje dodatkowe

  • EcuTek
    w pakiecie RaceRom posiada funkcje takie jak revmatch/auto blip, które usprawniają sportową jazdę.
  • RomDrop
    Na ten moment (stan na listopad 2024) brak wsparcia dla funkcji revmatch/auto blip.

zarówno EcuTek jak RomDrop posiadają natomiast funkcje kontroli startu (launch control) oraz zmiany biegów z gazem w podłodze (flat-shift)


Podsumowanie

FunkcjaEcuTekRomDrop
KosztPłatny, licencja przypisana do ECUDarmowy
UniwersalnośćRóżne autaTylko MX-5 NC
Liczba map4 banki2 zestawy, przełączane w %
FlexFuelDo potwierdzeniaTak, z czujnikiem Zeitronix
Obsługa doładowaniataktak
Sterowanie doładowaniemTak, wykorzystując wyjście EVAPNie, konieczny zewnętrzny kontroler (stan na listopad 2024)
Revmatch/Auto BlipTakNie (stan na listopad 2024)

a na koniec … pamiętajcie że użyte narzędzie to tylko narzędzie. Ważne jest jak się nim posługujemy. Temat na kolejny artykuł 🙂

Zostaw komentarz