Mazda Mx-5 NA 1.6 90 / 115KM – modyfikacje


swojej NA 1.6 nie mam już jakiś czas ale doszedłem do wniosku ze wrzucę na forum trochę swoich doświadczeń i przemyśleń, póki coś jeszcze pamiętam. Może komuś się przyda.

00. nie należy się bać wersji 90KM, nie jest wcale dużo gorsza niż 115. Zwykle ma 100-105KM na hamowni, natomiast wiele 115ek nie dobija do serii


0. regulacja zapłonu. W zasadzie obowiązkowa modyfikacja dla każdego posiadacza NA. Zamiast seryjnych 10 stopni wyprzedzenia ustawiamy 14 (niektórzy ustawiają więcej ale nie w każdym silniku to coś daje). Zyskujemy kilku cennych Nm zwłaszcza na niskich obrotach. Do tego może 1-2KM. Zbyt duży kąt wyprzedzenia zapłonu może spowodować utratę KM przy ciągłym zysku Nm, trzeba praktykować. Ja wiele lat temu weryfikowałem stoperem rozpędzanie na bodaj 2 biegu 3-6.5kprm, proste ale pod warunkiem wykonania kilku iteracji działa. Teraz być może są apki na smartfona które robią coś podobnego

1. modyfikacje dolotu
obie wersje (90 i 115KM) sa wyposażone w dość toporny przepływomierz klapkowy (identyczny w obu wersjach), który wraz z niektórymi elementami dolotu dość mocno ogranicza przepływ, tu są pomiary i proponowane rozwiązanie
https://www.autospeed.com/cms/a_110680/article

warto więc spróbować:
– modyfikacje dolotu, filtr stożkowy
Http://www.solomiata.com/DIYIntakes.html

możliwy zysk kilku KM na wysokich obrotach, pod warunkiem rozsądnego montażu, tak by silnik ssał możliwie chłodne powietrze

– kolejny etap to większy przepływomierz np. z RX7
http://www.solomiata.com/airflowmtr.html

jednak jest on obecnie praktycznie nie do dostania. Łatwo natomiast dostać przepływomierz z MX6 lub Forda Probe, który jest mechanicznie identyczny, niestety nie pasuje elektrycznie. Co więc należy zrobić? 1 przepływomierz z dwóch (mechanika z Forda + elektronika z MX5).
https://forum.miata.net/vb/archive/inde … 70157.html

trochę zabawy z montażem (do seryjnej puszki nie da się) + regulacja i działa

możliwy zysk kolejnych kilku KM na wysokich obrotach


2. modyfikacje wydechu. Nie przeprowadzałem. Może ktoś coś dopisze


3. wymiana wałków rozrządu, zwłaszcza w przypadku wersji 90KM.

jeśli macie wersje 90KM: wałki rozrządu z wersji 115KM są lepsze od tych z wersji 90KM pod każdym względem. Jeśli możecie zdobyć walki 115 – kupujcie i montujcie bez zastanowienia

montaż plug and play. Zysk kilku KM od ręki a po modyfikacji ECU jeszcze kilka kolejnych

bardziej hardkorowym rozwiązaniem jest wałek wydechowy z MX3 jako ssący w MX5 + wydechowy MX5 115

miałem coś takiego przez chwilę (w 90ce) i wróciłem do ssącego 115KM. Nie dla mnie rozwiązanie: zaczynało jechać od 4500rpm, ogień przy 6000 i kręciło jak wściekle dalej np. 7500 (wyżej bałem się ustawiać. Być może sprawa do dopracowania bo np. ustawienie wałków nie było optymalne. tym bardziej ze na miata.net kilka osób pisało ze jest bardzo zadowolone z tego moda
https://forum.miata.net/vb/showthread.p … 040&page=6

myślę więc że warto temat podrążyć

4. modyfikacje elektroniki sterującej

ECU wersji 115KM są w zasadzie niemodyfikowalne. Można je jedynie przetaktować wymieniając rezonator kwarcowy co podwyższa podcinkę (seryjna 7200) i niestety równocześnie przestawia zapłon i zubaża dawkę paliwa (można próbować skorygować regulacją przepływki i statycznym kątem zapłonu).

ECU z wersji 115KM można użyć w 90KM, po przeróbce. Jest to jedna z dróg odzyskiwania KM zabranych przez Mazdę po instalacji wałków 115KM. Ja jednak bardziej polecam rozwiązanie poniżej.

ECU wersji poliftowej 90KM (jest kilka wersji, z immo i bez) ma programowalny EPROM i można je modyfikować. Z powodzeniem przestawiałem odcinkę (seria 6800 -> np. 7300) i modyfikowałem kąt wyprzedzenia zapłonu. Zysk na hamowni jak to w wolnossaku nieduży (ok 3Nm 2KM) ale dodatkowo zyskujemy lepszą reakcję na gaz przy niższych obrotach i spokojnej jeździe. Jeśli auto ma immo – zachowujemy je

więcej info nt ECU w wątku:
viewtopic.php?f=71&t=31652&view=unread#unread

UPDATE 2023: obecnie polecam moje sterowniki Speeduino PnP NA. Nieporównywalnie większe możliwości sterowania silnikiem: zapłon, paliwo i wiele wiele innych


5. planowanie głowicy
jest tu potencjalny zysk momentu i mocy. zwłaszcza w wersji 90KM która ma nieco niższy stopień sprężania (o ile pamiętam 9.0 vs 9.4)

remontując głowicę warto to rozważyć. ja nie miałem okazji tego robić

6. odelżanie koła zamachowego
dzięki zmniejszeniu masy wirującej możemy zyskać szybsze wkręcanie się na obroty na niższych biegach

do rozważenia np. przy wymianie sprzęgła bądź skrzyni biegów.


inne ciekawe linki:
http://jasoncuadra.fortunecity.ws/id49.htm

powodzenia!

:twisted:

Zostaw komentarz



kamil

3 miesiące temu

W podpiętym linku koleś korzysta z wtrysku metanolu/ wody, czy warto to robić w silniku N/A? da sie to pożenić ze Speeduino?

alex

3 miesiące temu

Speeduino jak najbardziej obsługuje wtrysk wody/metanolu – zakladka WMI. W moich sterownikach sa dodatkowe wejscia i wyjscia, mozna je wykorzystac do tego celu. Na temat sensu wykorzystania ww w silnikach N/A trudno mi sie wypowiedziec, za malo wiem na ten temat