Jeśli myślisz o doładowaniu swojej MX-5 NA 1.6 115 KM, jest jedna rzecz, o której powinieneś wiedzieć – seryjne sterowanie wtryskiwaczami może sprawić Ci trochę kłopotów.
Dlaczego?
W tym silniku wtryski pracują w układzie półsekwencyjnym, co oznacza, że są sparowane: 1-3 oraz 2-4. Gdy jeden wtryskiwacz się otwiera, drugi w parze robi to samo. Efekt? Przy danym czasie otwarcia dostarczają dwa razy więcej paliwa niż w pełnej sekwencji.
I tu pojawia się problem – ponieważ wtryskiwacze podają paliwo podwójnie, czas otwarcia wtrysku w półsekwencji musi być krótszy niż w sterowaniu sekwencyjnym. A jeśli zamontujesz wydajniejsze wtryski (co przy turbo jest koniecznością), wymagany czas otwarcia robi się tak krótki, że wtryski mogą przestać działać stabilnie, zwłaszcza przy małym obciążeniu (wolne obroty, spokojna jazda).

Jak to ogarnąć?
Rozwiązanie jest proste – trzeba przepiąć wtryski 3 i 4 na dodatkowe wyjścia 3 i 4. Jeśli używasz mojego sterownika Speeduino PnP NA, wystarczy, oprócz fizycznego przepięcia wtryskiwaczy 3 i 4, tylko przełączyć tryb pracy i gotowe.
Oryginalne podłączenie wtrysków w MX-5 NA 1.6 115 KM:
- Pin 2U – wtryskiwacz 1 i 3
- Pin 2V – wtryskiwacz 2 i 4
Tak powinno być po modyfikacji (identycznie jak w NA 1.6 90 KM i 1.8 130 KM):
- Pin 2U – wtryskiwacz 1
- Pin 2V – wtryskiwacz 2
- Pin 2Y – wtryskiwacz 3
- Pin 2Z – wtryskiwacz 4

Jak to zrobić?
Dla wtryskiwaczy 3 i 4 wystarczy przepiąć tylko przewód sygnałowy idący do ECU (czyli z pinów 2U lub 2V). Zasilanie 12V zostaje bez zmian.
Prosta modyfikacja, a może uratować Twój projekt turbo przed problemami na niskich obrotach! 🚀